فهرست مطالب

روان کننده بتن چیست؟ مزایا و معایب و انواع آن 

امروزه از محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان می توان به انواع روان کننده بتن اشاره نمود. این محصولات که غالبا به صورت مایع مورد استفاده قرار می گیرند به طور مستقیم به میکسر بتن در محل کارگاه اضافه می شوند. درپاسخ به این سوال که روان کننده بتن چیست و اثر روان کننده بتن چگونه است می توان به صورت ساده این چنین توصیف کرد: روان کننده بتن نوعی افزودنی تخصصی و بسیار قوی می باشد که با القای دافعه الکترونیکی به ذرات سیمان از تجمع این ذرات جلوگیری کرده و باعث ایجاد روانی بالا در بتن می شود . 

نقش روان کننده در بتن

 1- هنگام بتن ریزی که موجب افزایش روانی بتن و سهولت در بتن ریزی می گردد

 2- پس از انجام آزمایش های بتن که میزان افزایش مقاومت های فشاری در سنین اولیه و درازمدت بتن را نشان می دهد، مشهود است . 

انواع روان کننده های بتن

انواع روان کننده را می توان با توجه به مواد تشکیل دهنده روان کننده بتن تفکیک نمود:

 1- روان کننده بتن پایه لیگنو

 2- فوق روان کننده بتن پایه نفتالین 3- ابر روان کننده پایه کربوکسیلات.

هنگام استفاده از این افزودنی های پرکاربرد می بایست به مقدار نسبت آب به سیمان در بتن یا W/C توجه بسیار بالایی کرد چراکه اگر اسلامپ بتن در زمان افزودن روان کننده بالا باشد، موجب اوردوز کردن و ایجاد اثرات مخربی در بتن خواهد شد.

به طور کلی می توان گفت معایب روان کننده بتن تنها در صورتی بروز می گردد که در طی استفاده از این افزودنی به نکته بالا توجه نشود. اما مزایا روان کننده بتن بیشمار است و از مهم ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بتن ریزی آسان، افزایش مقاومت فشاری اولیه و دراز مدت، کاهش نسبت آب به سیمان، کاهش نفوذپذیزی بتن، افزایش قابلیت پمپاژ بتن، کاهش خطر آب انداختگی بتن، افزایش چسبندگی میان اجزا داخلی بتن و افزایش چسبندگی به آرماتورها و فولاد.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در زمان بتن ریزی، دمای هوا می باشد. بتن ریزی می بایست در دمای هوای مناسب و نرمال (23 درجه سانتیگراد) انجام بپذیرذ. مشخص است که تغییرات دما در فصول مختلف مشکلاتی بهمراه خواهد داشت.

 برای مثال در فصل زمستان بدلیل کاهش چشمگیر دما، با مسئله افزایش زمان گیرش بتن مواجه خواهیم بود لذا درپی این موضوع یخ زدگی آب بتن ولوله های مویین امری بدیهی خواهد بود. بدین منظور روان کننده های زودگیر بتن که از نظر مواد تشکیل دهنده و خواص کاملا شبیه به روان کننده های قید شده در این مقاله هستند تولید گردیده اند.

تنها تفاوت روان کننده های زودگیر با سایر روان کننده ها تسریع در زمان گیرش بتن می باشد تا از یخ زدگی آب بتن و در نتیجه کاهش مقاومت بتن جلوگیری بعمل آید. همچنین در فصل تابستان بدلیل افزایش دما با پدیده کاهش زمان گیرش بتن و تبخیر زودهنگام آب بتن مواجهیم که در پی آن افزایش زمان واکنش هیدراسیون بتن Concrete hydration)) رخ می دهد، روان کننده های دیرگیر برای استفاده در فصول گرم و جلوگیری از گیرش زودهنگام بتن طراحی و تولید گردیده اند.

استفاده از روان کننده های دیرگیر در شرایط خاص دیگری نیز توصیه می شود و آن میزان فاصله کارخانه بتن تا محل بتن ریزی است که در صورتی که این مسافت طولانی و طی مدت زمان 20 دقیقه تا یک ساعت باشد، یکی از انواع روان کننده های دیرگیر در محل کارخانه به میکسر بتن اضافه می گردد تا در این فاصله زمانی بتن دچار گیرش در میکسر نشود.

 در واقع می توان انواع روان کننده بتن که پیش تر نیز به آن اشاره شد را در سه دسته جای داد. 1-روان کننده های نرمال برای بتن ریزی در دمای ایده آل 2-روان کننده های زودگیربرای فصول سرد و مناطق سردسیر و کوهستانی 3- روان کننده های دیرگیر برای فصول گرم، مناطق گرمسیر و فواصل حمل طولانی .

از موارد مهم کاربرد روان کننده های بتن می توان به این موارد اشاره نمود:

بتن ریزی در مقاطع پرآرماتور، ساخت بتن اکسپوز(Expose)، بتن خود تراز شونده و خود متراکم، بتن ریزی های حجیم نظیر ساخت سد و تونل و فرودگاه و… ، ساخت بتن های پیش ساخته همچون سگمنتها و لاینینگها، ساخت کف های صنعتی سخت و …

 مقدار مصرف روان کننده های بتن به عواملی نظیر عیار سیمان بتن، دمای هوا در زمان بتن ریزی و حجم بتن ریزی بستگی دارد که در مقاله ای جداگانه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است شرکت سپیدار سازه پاسارگاد با دارا بودن آزمایشگاه و تیم فنی مجرب، می تواند علاه بر روان کننده های تولید این شرکت، روان کننده های مخصوص هر پروژه را با توجه به شرایط خاص بتن ریزی و یا درخواست مشتری فرموله و تولید نماید.

 همچنین در صورت نیاز پروژه، ارسال کارشناسان فنی شرکت سپیدار سازه پاسارگاد هنگام بتن ریزی با محصولات این شرکت قابل انجام خواهد بود.

دراین مقاله سعی شد تا به این سوال که روان کننده بتن چیست پاسخ دقیقی داده شود و انواع روان کننده بتن برای خواننده عزیز این مقاله کاملا جداسازی و تشریح گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت انوع روان کننده های بتن با کارشناسان واحد مهندسی فنی و فروش شرکت سپیدار سازه پاسارگاد تماس حاصل نمایید.

 

گردآوری : سپیده خاکباز