فهرست مطالب

استفاده از روان کننده چه تاثیری بر مقاومت بتن دارد ؟

در این مقاله سعی داریم تا به تاثیر استفاده روان کننده در بپردازیم. همانطور که می دانید بتن نوعی سنگ مصنوعی است که از مواد ارزان قیمتی نظیر سیمان، سنگدانه، آب، مواد معدنی و … ساخته می شود. این محصول پرمقاومت در ساخت و ساز کاربرد بسیاری دارد.

مقاومت بتن با روان کننده بتن افزایش چشمگیری می یابد بطوری که آزمایش مقاومت های فشاری 7 روزه و 28 روزه بتن با روان کننده، نسبت به نمونه شاهد مقاومت بالاتری را نشان می دهد که البته این افزایش مقاومت به موارد دیگری همچون طرح اختلاط، عیار سیمان و W/C بستگی دارد.

میتوان گفت تاثیر روان کننده بتن بر مقاومت، مدول الاستیسیته، نفوذپذیری و کارایی آن قابل ملاحظه می باشد چراکه استفاده از این افزودنی نقش مثبتی در بتن دارد.

با استفاده از این محصولات پرکاربرد می شود به ساخت بتن توانمند(High Performance Concrete) دست یافت که نسبت به بتن معمولی از مقاومت خمیر سیمان و مقاومت سنگدانه های بالاتری برخوردار است.

تست مقاومت بتن

چگونه مقاومت بتن را افزیش دهیم ؟

بطور کلی برای افزایش مقاومت بتن لازم است نسب آب به سیمان را کاهش دهیم و روان کننده بتن را جایگزین بخش قابل توجهی از آب مصرفی کنیم، این امر باعث تاثیرگذاری روی ریز ساختارهای بتن شده و از مقدار لوله های مویین و جلوگیری از یخ زدگی آن ها در فصل سرما می کاهد. در نتیجه مقاومت بتن افزایش چشمگیری می یابد.

 

چگونه افزایش مقاومت بتن با استفاده از افزودنی وابسته به ترکیبات سیمان است؟

 مواد افزودنی بتن بصورت مستقیم با ترکیبات سیمان در ارتباط هستند لذا می توانند در هر بتن ریزی با توجه به ترکیبات سیمان اثرات مختلفی بجا بگذارند. هنگامی تاثیر مواد افزودنی بتن به حداکثر می رسد که میزان قلیایت بتن و C3A آن کاهش یابد. پیشنهاد می گردد از سیمان های پزولانی (سیمان پرتلند نوع 1 تا 5) در بتن استفاده شود زیرا عملکرد بهتری در زمان استفاده با افزودنی های بتن دارند.  

در پایان میتوان اینگونه نتیجه گیری نمود که مقاومت بتن با روان کننده افزایش می یابد و تاثیر روان کننده بر مقاومت بتن بسیار مثبت می باشد.